Varför jag är feminist?

Jag är uppvuxen i lilla Nybro, i det småländska glasriket. Hemma hos oss, då min mamma var dagmamma, fanns det kompisar från världens alla hörn. På vår gata var kompisarna från världens alla hörn och när jag så småningom började skolan var det samma sak där. Det har aldrig funnits i mig att någon är annorlunda på grund av sin färg på sin hud, sin religon, eller sin sexualitet och så länge som jag kan minnas har jag ifrågasatt saker som hänt mig runt omkring.

Om en man blir slagen utav sin kvinna så har han förlorat sin manlighet? Om en kvinna blir våldtagen så är hon en hora, pga hur hon klädde sig vid tillfället? Varför ser vi det här med sån fel syn?!

Det är inte omanligt någonstans att bli slagen av en kvinna. Vet ni varför? För det finns inget som heter okvinnlig och omanlig. Det är däremot synd om PERSONEN som blivit misshandlad eller våldtagen, då detta är något som ett gäng inte behöver skämta om. Oavsett hur personen klädde sig vid tillfället.

Jag anser också att vi behöver feminismen till bilder som denna:


Varför? För hade det varit en man i trosor så hade alla trott att det var ett skämt!!

Jag är feminist för att alla ska ha samma rättigheter. Oavsett om du är kvinna, man, transa, bög , lesbisk, eller funktionshindrad. Du ska fortfarande ha lika rättigheter. Därför är jag feminist.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: